domingo, 30 de abril de 2017

Àfrica misteriosa

Miguel


Aquesta post ha sorgit d'imprevist, copsat per un fet que m'ha afectat, i m'ha col.locat al bell mig del continent africà, de l'Àfrica negre. L'altre dia vaig viatjar de Namibe a Lubango amb el Miguel, un dels 'motoristas', com en diuen aquí, de la FAO. El viatge va transcórrer amb normalitat,vam xerrar bona part del viatge amb música angolana de fons (Paulo Flores, Bessa Teixeira...). En arribar a Lubango em va deixar a l'oficina de la FAO (o escritório) i vam quedar que passaria a recollir-me després de dinar per anar cap a Quilengues. Ell aprofitaria aquells hores per visitar la seva família. Quan ens vam tornar a trobar li vaig preguntar com estava la seva família, i ell molt afectat em va dir que els havia trobat molt malament, que a la seva germana li havien enganxat una mina tradicional, i que estava al llit amb una ferida oberta al braç que s'anava extenent. Jo no vaig entendre res, tampoc no li vaig preguntar detalls... durant el viatge el veia absent, i no és un cas que quan començava a fosquejar no esquivés un sot enorme i rebentés el neumàtic. Afortunadament no anàvem molt ràpid. L'endemà a la tarda va tornar a Lubango i no el vaig tornar a veure fins al dia següent. Al vespre vam anar tots a dormir. Quan ens vam despertar un col.lega em va dir, -saps, la germana del Miguel s'ha mort aquesta nit- jo li vaig preguntar:-què ha passat? Sé que no estava bé però no sabia que fos tant greu...- I ell em va dir, -un fetitxe...- Aquí les coses van començar a encaixar... Vaig recordar el que em va dir el Miguel... Va arribar l'Alipio i li vaig preguntar, que que era això de les mines tradicionals. I ell em va dir que també es deia tala o otala (en la llengua nacional Umbundu) i que arriba de sobte, en travessar una porta o per sota de la taula quan t'asseus... I no es pot fer res, només es pot curar amb medicina tradicional però que molts moren.  No es pot explicar, està fora de tota comprensió. Es tracta d'un verí que corre molt ràpid, un preparat a base de 'migosta', un oli que es pot comprar al mercat informal per 300 kw (menys d'un dòlar...). No obstant, els seus efectes són misteriosos i no desvetllats per la medicina convencional... -Misticisme africà...- Quan tornàvem cap a Namibe, el Miguel no podia contenir el plor, estava destrossat. Jo vaig intentar dir-li alguna cosa, acompanyar-lo. De sobte em va dir: -ahir vaig anar a llit pensant que se'n sortiria i em vaig adormir. No sé quantes hores van passar... em vaig despertar de sobte per la picada d'un mosquit, i va sonar el mòbil. Sobresaltat vaig respondre i a l'altre costat el meu germà em comunicava que la nostra germana acabava de morir... -

Intentes trobar-hi una explicació lògica, però no la té ... En primer lloc et preguntes, perquè algú ha volgut fer mal a aquella persona? Perquè vestir-ho de misticisme? Havia sentit parlar de fetitxisme, però mai l'havia percebut tant a prop... I és més comú del que mai havia intuït... Hi ha una part d'Àfrica que ens és completament aliena, misteriosa. Arrelada en la seva cultura en el curanderisme O 'Kimbanda' (a Angola), al seu sincretisme religiós...



No hay comentarios: